Kipas Siling Kotor? Amalkan Cara Genius Ini – EscaBytes
Connect with us

Gaya Hidup

Kipas Siling Kotor? Amalkan Cara Genius Ini

Published

on

kipas siling

Kali ini admin share sikit salah satu cara genius untuk anda membersihkan kipas siling dengan cepat tanpa mengotorkan ruang dalam rumah.

Kotoran yang ada pada bilah kipas menyebabkan putaran menjadi semakin perlahan. Habuk-habuk yang melekat menyebabkan kipas tidak berfungsi seperti sedia kala. Namun, kaedah membersihkannya diakui sedikit leceh. Kotoran yang ada pada bilah akan jatuh ke lantai mengakibatkan lantai pula kotor.




Cara bersihkan kipas siling dengan cepat tanpa kotorkan rumah

kipas siling

Untuk membersihkan kipas siling dengan cepat, mudah, dan tidak mengotorkan rumah, kita tak perlu gunakan penyapu siling, tuala, atau kain buruk sebab cara seperti ini akan menyebabkan habuk berterbangan serta mengotorkan lantai.

Sebenarnya tak perlu pun apa-apa alatan yang canggih. Tapi apa yang kita perlukan hanyalah 1-2 helai sarung bantal yang dah lama.

Caranya mudah saja.

1. Spray cuka pada sarung bantal

kipas siling

Mula-mula, sediakan 1-2 helai sarung bantal lama.




Kemudian, bancuhkan 2 sudu besar cuka dengan sedikit air biasa. Kemudian, masukkan bancuhan air ini ke dalam botol spray. Seperti yang kita tahu, cuka memang biasa digunakan sebagai agen pembersih kerana mempunyai sifat berasid dan antibakteria.

Semburkan ke bahagian dalam sarung bantal yang dah lama. Sembur secukupnya hingga agak lembap.

Kalau tak ada cuka atau tak suka pakai cuka, boleh juga guna agen pencuci lain macam sabun pencuci.

2. Sarungkan pada bilah kipas

kipas siling

Kemudian, bersedialah untuk memanjat tangga dan membersihkan bilah-bilah kipas.




Sarungkan sarung bantal yang dah disembur dengan cuka tadi pada bilah kipas pertama.

3. Kesat habuk sampai bersih

kipas siling

Bila dah sarungkan, inilah masanya untuk anda kesatkan habuk-habuk pada kipas hingga tertanggal.

Kalau kita guna sarung bantal begini, semua habuknya akan jatuh dan terperangkap dalam sarung bantal. Jadi, habuknya takkan berterbangan dan tak mengotorkan ruang.

4. Ulang hingga puas hati

Ulangi pada bilah-bilah kipas yang seterusnya hinggalah anda puas hati.




Tengok contoh hasilnya di bawah ini.

Wah, Memang Mudah Dan Cepat

Sarung bantal yang dah memerangkap habuk tadi bolehlah dibersihkan dan dicuci supaya ia boleh digunakan semula untuk proses mencuci seterusnya.

Genius, kan?

Lepas ini bolehlah cuba guna teknik ini untuk bersihkan habuk pada kipas siling dengan mudah dan cepat, tanpa mengotorkan ruang dalam rumah.

Selamat mencuba!

Sumber : Siraplimau

 

Untuk mengetahui tips hilangkan lingkaran hitam bawah mata, klik disini.

Gaya Hidup

Pasang Khemah Kahwin Tanpa Kebenaran Boleh Didenda

Published

on

khemah

Khemah selalunya akan dipasang di hadapan atau berhampiran rumah apabila ingin mengadakan sesuatu majlis keramaian seperti majlis perkahwinan, kematian dan sebagainya. Ia bertujuan bagi menampung kehadiran tetamu yang diundang kelak.

Walau bagaimanapun, sejauh mana pengetahuan dan kesedaran kita samada khemah yang dipasang di hadapan rumah untuk sesuatu majlis sehingga menghalang lalu lintas itu dibenarkan atau tidak?




Pasang Khemah Tidak Dibenarkan!!

Jawapannya TIDAK DIBENARKAN! Mengikut Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974, di bawah Seksyen 46(1)(a), sesiapa yang membina, menegakkan, mendirikan atau menyenggara sesuatu tembok, pagar, susur, tiang atau apa-apa himpunan sesuatu benda, atau halangan lain, di mana-mana tempat awam boleh ditangkap tanpa waran oleh pihak berkuasa tempatan.

Apabila dibicarakan di mahkamah, pesalah boleh dikenakan denda RM500 pada kesalahan pertama manakala RM1000 pada kesalahan seterusnya. Jadi, lepas ini kenalah minta surat kebenaran daripada pihak berkuasa tempatan sebelum pasang khemah untuk sebarang majlis yang menghalang lalu lintas.

Tanak Pokok Pun Tak Boleh

Bukan itu sahaja, pokok tidak boleh ditanam dalam lingkungan dua belas kaki daripada jalan melainkan mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa tempatan. Hal ini termaktub di bawah seksyen 38 Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974. Bagi sesiapa yang tetap berdegil, mereka boleh dikenakan denda RM500 dan pokok tersebut akan ditebang.

Tetapi jika ada pokok buah-buahan dan ianya telah ditanam sebelum jalan atau lorong belakang itu dicadang bagi suatu jalan atau lorong belakang, pihak berkuasa tempatan hendaklah memberi suatu pampasan sebanyak yang patut tidak melebihi lima puluh ringgit kepada tuannya. Oleh itu, sebelum pasang hajat nak tanam pokok, fikir-fikirlah dahulu agar kita sentiasa menjadi ahli negara yang sentiasa mematuhi peraturan yang sedia ada.




Sumber: Akta 133 Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974

Lihat juga berita mengenai Pakatan Harapan Sudah Lemah! – Pakar disini

Continue Reading

Gaya Hidup

Kisah Benar Kantin Sekolah: Nasi Basi Letak Kicap Habis Dijual!

Published

on

By

Berikut adalah kisah dipetik dari As MamaHasnur yang menceritakan pengalamannya melihat nasi basi yang habis dijual dengan hanya meletak kicap!

Kisah benar dari dapur kantin sekolah yang berlaku depan mata saya sendiri beberapa tahun lepas(5 tahun lebih). Berdasarkan pengalaman sendiri sahaja. Bukan semua kantin macam dalam cerita ni.

Nasi goreng – nasi lebihan semalam + nasi lemak lebihan semalam yang dah basi.




“Kak, dah basi tu.. kenapa campur?” saya cuba. ” Ah! nanti letak je kicap banyak-banyak.Habis juga” katanya.

Astaghfirullah..

“Mee goreng – dari plastik terus masuk kuali. Tak basuh dulu? Pahit nanti” saya cuba lagi. “Letaklah kicap manis banyak-banyak.Oklah nanti” – katanya lagi.

Syukurlah Allah letakkan saya di posisi tukang masak untuk guru. Saya masak macam masak untuk keluarga. Letakkan ikhlas dalam setiap apa yang dilakukan. Hati puas dan tenang.




Betapa belasnya hati saya melihat nasi goreng ‘campur’ dan mee pahit tadi disendukkan ke dalam bento khas RMT (Rancangan makanan tambahan). Saya yakin mereka takkan mampu makan walau separuh daripada hidangan kecil itu.

Terbayang wajah riang mereka bila mencapai bekas makanan bagi mengalas perut ketika rehat. Namun suapan pertama belum mampu ditelan apatah lagi suapan yang seterusnya.

Saya juga lihat, nugget, sosej dan kentang dari jenama yang paling murah dibiarkan lama di luar sebelum di goreng dan seterusnya dicicah dengan sos yang paling murah juga.

Kalau semuanya murah,jual murah juga ke? Eh,taklah! Harga sama macam di luar juga.




Mereka beli racun pada harga yang mahal untuk disuap ke mulut mereka tatkala mereka sedang menuntut ilmu.

Saya cuba bertanya, boleh ke jual makanan macam ni di sekolah? “Mestilah boleh, sebab tu kita jual. Makanan nilah yang paling senang, paling laku dan paling banyak untung!” – katanya.

Itulah pengalaman paling mahal saya selama dua minggu jadi chef di kantin sekolah beberapa tahun yang lalu.

Kita tak mampu nak ubah semua tapi kita boleh pastikan anak-anak kita terkecuali dari situasi menyedihkan. Rajinkan diri menyediakan bekal anak-anak ke sekolah.




Nota Admin: Nak berniaga dan bagi orang makan, ikhlaskan diri dan jangan hanya pikir wang ringgit sahaja. Kalau ada sesuatu insiden yang tidak diingini, pasti akan menyesal tak sudah!

Lihat Juga: Tarif Air dijangka NAIK!!

Continue Reading

Gaya Hidup

Sebab Jangan Guna Telefon Semasa Charge

Published

on

By

Sebab Jangan Guna Telefon Semasa Charge

Ini adalah sebab kenapa jangan guna telefon atau perkakas elektronik mudahalih semasa tengah charge atau cas.

Ujian dilakukan menggunakan alat yang dapat mengesan elektrik ini dilihat elektrik seakan bocor dari tempat yang sepatutnya. Instrumen yang digunakan adalah ezAlertT II ini mampu untuk mengenal pasti kehadiran voltan AC tanpa hubungan elektrik secara terus, ia juga dapat membuat pengenalpastian fasa dan neutral. Alat yang dibuat di Brazil ini dilengkapi dengan petunjuk bunyi dan cahaya, terminal dan bas tanpa penebat bertenaga.




Kes kejadian yang tidak diingini seperti telefon meletup dan terbakar telah dilaporkan. Mengikut siasatan, pengguna telah mengecas telefon bimbit mereka dengan pengecas tiruan.

Pengguna mestilah menggunakan pengecas, earphone dan lain-lain alatan yang dari sumber yang boleh dipercayai. Paling selamat, gunakan alatan yang dikeluarkan dan diluluskan oleh pengilang telefon atau tab tersebut.

Usaha ini hendaklah dipandang serius oleh pengguna. Dikhuatiri alat seperti wayar charger atau earphone yang dipakai tidak mematuhi piawaan yang dibenarkan. dan boleh menyebabkan kemalangan.

Sebagai langkah-langkah keselamatan, jika boleh biarkan telefon untuk cas sebentar pun apa salahnya kan?




Lihat juga Penjagaan Kuku Rahsia Keunggulan Diri

Continue Reading

Trending

'Like' Facebook Page Escabytes