Kelakar! Lelaki ini pakai baju perempuan untuk majlis Hari Ibu – EscaBytes
Connect with us

Viral

Kelakar! Lelaki ini pakai baju perempuan untuk majlis Hari Ibu

Published

on

Viral di Thailand dimana netizen pecah perut melihat video didalam sebuah pos di Facebook. Seorang lelaki duda mengambil langkah yang tidak masuk akal untuk tampil memakai baju wanita di majlis Hari Ibu di sekolah anaknya. Ia berlaku di Sekolah Wat Trai Rattanaram Charity di Kanchanaburi.

Ramai ibu yang hadir di acara tahunan majlis itu. Namun kerana status bapa tunggal kepada dua orang anak itu, Chatchai Parn-uthai tidak mahu mengecewakan anaknya. Tindakan yang diambil olehya diterima dengan senang hati oleh semua orang dan membuktikan seorang bapa mampu untuk melakukan tugas ibu juga. Secara tradisi, anak-anak akan memberikan bunga dan menyampaikan kata terima kasih kepada ibu mereka.




Kalau di Malaysia, ada ker bapa yang sanggup untuk buat macam ni???

Lihat juga Aliff Syukri Sedia Jual “Palace of Aliff Syukri” Dengan RM43 Juta

Sumber coconut.co

Gaya Hidup

Pasang Khemah Kahwin Tanpa Kebenaran Boleh Didenda

Published

on

khemah

Khemah selalunya akan dipasang di hadapan atau berhampiran rumah apabila ingin mengadakan sesuatu majlis keramaian seperti majlis perkahwinan, kematian dan sebagainya. Ia bertujuan bagi menampung kehadiran tetamu yang diundang kelak.

Walau bagaimanapun, sejauh mana pengetahuan dan kesedaran kita samada khemah yang dipasang di hadapan rumah untuk sesuatu majlis sehingga menghalang lalu lintas itu dibenarkan atau tidak?




Pasang Khemah Tidak Dibenarkan!!

Jawapannya TIDAK DIBENARKAN! Mengikut Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974, di bawah Seksyen 46(1)(a), sesiapa yang membina, menegakkan, mendirikan atau menyenggara sesuatu tembok, pagar, susur, tiang atau apa-apa himpunan sesuatu benda, atau halangan lain, di mana-mana tempat awam boleh ditangkap tanpa waran oleh pihak berkuasa tempatan.

Apabila dibicarakan di mahkamah, pesalah boleh dikenakan denda RM500 pada kesalahan pertama manakala RM1000 pada kesalahan seterusnya. Jadi, lepas ini kenalah minta surat kebenaran daripada pihak berkuasa tempatan sebelum pasang khemah untuk sebarang majlis yang menghalang lalu lintas.

Tanak Pokok Pun Tak Boleh

Bukan itu sahaja, pokok tidak boleh ditanam dalam lingkungan dua belas kaki daripada jalan melainkan mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa tempatan. Hal ini termaktub di bawah seksyen 38 Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974. Bagi sesiapa yang tetap berdegil, mereka boleh dikenakan denda RM500 dan pokok tersebut akan ditebang.

Tetapi jika ada pokok buah-buahan dan ianya telah ditanam sebelum jalan atau lorong belakang itu dicadang bagi suatu jalan atau lorong belakang, pihak berkuasa tempatan hendaklah memberi suatu pampasan sebanyak yang patut tidak melebihi lima puluh ringgit kepada tuannya. Oleh itu, sebelum pasang hajat nak tanam pokok, fikir-fikirlah dahulu agar kita sentiasa menjadi ahli negara yang sentiasa mematuhi peraturan yang sedia ada.




Sumber: Akta 133 Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974

Lihat juga berita mengenai Pakatan Harapan Sudah Lemah! – Pakar disini

Continue Reading

Gaya Hidup

Kisah Benar Kantin Sekolah: Nasi Basi Letak Kicap Habis Dijual!

Published

on

By

Berikut adalah kisah dipetik dari As MamaHasnur yang menceritakan pengalamannya melihat nasi basi yang habis dijual dengan hanya meletak kicap!

Kisah benar dari dapur kantin sekolah yang berlaku depan mata saya sendiri beberapa tahun lepas(5 tahun lebih). Berdasarkan pengalaman sendiri sahaja. Bukan semua kantin macam dalam cerita ni.

Nasi goreng – nasi lebihan semalam + nasi lemak lebihan semalam yang dah basi.




“Kak, dah basi tu.. kenapa campur?” saya cuba. ” Ah! nanti letak je kicap banyak-banyak.Habis juga” katanya.

Astaghfirullah..

“Mee goreng – dari plastik terus masuk kuali. Tak basuh dulu? Pahit nanti” saya cuba lagi. “Letaklah kicap manis banyak-banyak.Oklah nanti” – katanya lagi.

Syukurlah Allah letakkan saya di posisi tukang masak untuk guru. Saya masak macam masak untuk keluarga. Letakkan ikhlas dalam setiap apa yang dilakukan. Hati puas dan tenang.




Betapa belasnya hati saya melihat nasi goreng ‘campur’ dan mee pahit tadi disendukkan ke dalam bento khas RMT (Rancangan makanan tambahan). Saya yakin mereka takkan mampu makan walau separuh daripada hidangan kecil itu.

Terbayang wajah riang mereka bila mencapai bekas makanan bagi mengalas perut ketika rehat. Namun suapan pertama belum mampu ditelan apatah lagi suapan yang seterusnya.

Saya juga lihat, nugget, sosej dan kentang dari jenama yang paling murah dibiarkan lama di luar sebelum di goreng dan seterusnya dicicah dengan sos yang paling murah juga.

Kalau semuanya murah,jual murah juga ke? Eh,taklah! Harga sama macam di luar juga.




Mereka beli racun pada harga yang mahal untuk disuap ke mulut mereka tatkala mereka sedang menuntut ilmu.

Saya cuba bertanya, boleh ke jual makanan macam ni di sekolah? “Mestilah boleh, sebab tu kita jual. Makanan nilah yang paling senang, paling laku dan paling banyak untung!” – katanya.

Itulah pengalaman paling mahal saya selama dua minggu jadi chef di kantin sekolah beberapa tahun yang lalu.

Kita tak mampu nak ubah semua tapi kita boleh pastikan anak-anak kita terkecuali dari situasi menyedihkan. Rajinkan diri menyediakan bekal anak-anak ke sekolah.




Nota Admin: Nak berniaga dan bagi orang makan, ikhlaskan diri dan jangan hanya pikir wang ringgit sahaja. Kalau ada sesuatu insiden yang tidak diingini, pasti akan menyesal tak sudah!

Lihat Juga: Tarif Air dijangka NAIK!!

Continue Reading

Viral

Perokok MARAH Bila Ditegur Merokok Dalam Stadium

Published

on

perokok

Baru-baru ini, Menteri Belia dan Sukan, YB Syed Saddiq telah menasihati perokok bahawa merokok di dalam kawasan Stadium Nasional Bukit Jalil adalah dilarang sama sekali. Jika masih berdegil, muka si perokok akan dirakam dan disiarkan di skrin besar stadium.

Namun siapa sangka, masih ada lagi perokok yang berdegil dan merokok di dalam stadium. Seorang gadis, Aisyah berkongsi pengalamannya diganggu oleh asap si perokok yang tidak bertanggungjawab ketika menonton perlawanan bola sepak pusingan akhir, Malaysia menentang Vietnam.




Hancurkan pengalaman tengok bola di stadium

Tweet beserta video yang berdurasi 28 saat itu jelas memperlihatkan sekumpulan lelaki merokok ketika perlawan berlangsung. Mereka seolah-olah tidak mempedulikan orang sekeliling dengan menghembus asap rokok.

Salah seorang rakan minta kawannya berhenti

perokok

Netizen Beri Respon

perokok

perokok

perokok

perokok

perokok

perokok

Sumber: Aisyah

Lihat pautan mengenai Pekerja KLIA Campak Air Zam Zam disini

Continue Reading

Trending

'Like' Facebook Page Escabytes