Penjagaan Kuku Rahsia Keunggulan Diri – EscaBytes
Connect with us

Gaya Hidup

Penjagaan Kuku Rahsia Keunggulan Diri

Published

on

Kecantikan bukan hanya meliputi rambut dan kulit sahaja. Penjagaan kuku juga salah satu perkara penting yang korang kena ambil berat. Kuku juga melambangkan keperibadian dan kesihatan diri. Kalau kuku pun penuh daki laki pun takut nak dekat…

Bagi perempuan Muslim tidak banyak pilihan yang boleh dipilih selain potong kuku. Nak pakai nail polish tak boleh. Sebenarnya ada lagi cara untuk jaga kuku korang tu. Selain dari pergi salon kuku, penjagaan di rumah juga memainkan peranan untuk dapatkan kuku yang cantik dan sihat.




 

1. Berhenti gigit kuku

penjagaan kuku

Menggigit kuku ni dah jadi tabiat buruk yang susah nak dibendung bagi sesetengah orang. Kalau korang salah sorang penggigit kuku, hentikan tabiat ni okay. Selain dari terdedah dengan bakteria dan kuman, kuku jadi mudah rapuh dan senang terkena jangkitan kulit.

2. Moisturize kuku

penjagaan kuku

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingat kulit je kena jaga kelembapan. Kuku pun perlukan kelembapan yang cukup setiap hari. Selepas mencuci kuku dengan air suam, sabun dan berus khas, apa yang korang perlu buat adalah moisturize kuku. Tujuannya untuk memastikan kuku dan kulit sekelilingnya sihat.

Kalau korang taknak beli moisturizer kuku tu, korang boleh je gantikan dengan losyen biasa, gel aloe vera ataupun minyak castor. Lakukan cara ini setiap kali sebelum korang tidur. Janji kena rajin labaru kuku cantik dan bersinar!

3. Manicure sebulan sekali

penjagaan kuku

Cuba cari masa dalam sebulan tu untuk korang manjakan diri kat salon kuku dan buat appointment manicure dengan pakar kuku. Membersihkan kutikel dan kemaskan sisi kuku pun dah memadai.




Sesetengah pakar akan cadangkan untuk tolak kutikel ke belakang tapi selebihnya mengatakan habit ni akan meninggikan risiko untuk mendapat jangkitan dan sebaiknya dielakkan. Kalau korang ada beli alat-alat manicure, jangan lupa untuk sentiasa bersihkan alat-alat tu lepas guna ye!

4. Amalan pemakanan sihat

penjagaan kuku

Pemakanan pun perlu dititik beratkan jugak. Korang kena makan makanan yang mengandungi vitamin B, contohnya kuning telur, kekacang, tempe dan pisang. Untuk mengelakkan kuku terbelah, korang perlu juga ambil makanan yang mengandungi biotin seperti hati, salmon, avokado dan juga ubi keledek.

Hasilnya badan yang sihat sekaligus kuku yang berkilau!

penjagaan kuku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Harap apa yang admin sampaikan ni korang jangan ambil mudah ye. Bukan kuku tangan je yang korang kena jaga, kuku kaki pun sama. Tak nak lah nanti orang tengok korang ni pengotor kalau kuku tak jaga.




Memang senang untuk kita abaikan penjagaan kuku tapi kalau korang rajin amalkan perkara yang basic seperti di atas. Confirm kuku korang sentiasa sihat dan kuat. Selamat beramal 🙂

Sumber: Everyday HealthAllureStyle Gods

 

Klik disini untuk mengetahui Tips Hilangkan Lingkaran Hitam Bawah Mata

 

Gaya Hidup

Pasang Khemah Kahwin Tanpa Kebenaran Boleh Didenda

Published

on

khemah

Khemah selalunya akan dipasang di hadapan atau berhampiran rumah apabila ingin mengadakan sesuatu majlis keramaian seperti majlis perkahwinan, kematian dan sebagainya. Ia bertujuan bagi menampung kehadiran tetamu yang diundang kelak.

Walau bagaimanapun, sejauh mana pengetahuan dan kesedaran kita samada khemah yang dipasang di hadapan rumah untuk sesuatu majlis sehingga menghalang lalu lintas itu dibenarkan atau tidak?




Pasang Khemah Tidak Dibenarkan!!

Jawapannya TIDAK DIBENARKAN! Mengikut Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974, di bawah Seksyen 46(1)(a), sesiapa yang membina, menegakkan, mendirikan atau menyenggara sesuatu tembok, pagar, susur, tiang atau apa-apa himpunan sesuatu benda, atau halangan lain, di mana-mana tempat awam boleh ditangkap tanpa waran oleh pihak berkuasa tempatan.

Apabila dibicarakan di mahkamah, pesalah boleh dikenakan denda RM500 pada kesalahan pertama manakala RM1000 pada kesalahan seterusnya. Jadi, lepas ini kenalah minta surat kebenaran daripada pihak berkuasa tempatan sebelum pasang khemah untuk sebarang majlis yang menghalang lalu lintas.

Tanak Pokok Pun Tak Boleh

Bukan itu sahaja, pokok tidak boleh ditanam dalam lingkungan dua belas kaki daripada jalan melainkan mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa tempatan. Hal ini termaktub di bawah seksyen 38 Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974. Bagi sesiapa yang tetap berdegil, mereka boleh dikenakan denda RM500 dan pokok tersebut akan ditebang.

Tetapi jika ada pokok buah-buahan dan ianya telah ditanam sebelum jalan atau lorong belakang itu dicadang bagi suatu jalan atau lorong belakang, pihak berkuasa tempatan hendaklah memberi suatu pampasan sebanyak yang patut tidak melebihi lima puluh ringgit kepada tuannya. Oleh itu, sebelum pasang hajat nak tanam pokok, fikir-fikirlah dahulu agar kita sentiasa menjadi ahli negara yang sentiasa mematuhi peraturan yang sedia ada.




Sumber: Akta 133 Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974

Lihat juga berita mengenai Pakatan Harapan Sudah Lemah! – Pakar disini

Continue Reading

Gaya Hidup

Kisah Benar Kantin Sekolah: Nasi Basi Letak Kicap Habis Dijual!

Published

on

By

Berikut adalah kisah dipetik dari As MamaHasnur yang menceritakan pengalamannya melihat nasi basi yang habis dijual dengan hanya meletak kicap!

Kisah benar dari dapur kantin sekolah yang berlaku depan mata saya sendiri beberapa tahun lepas(5 tahun lebih). Berdasarkan pengalaman sendiri sahaja. Bukan semua kantin macam dalam cerita ni.

Nasi goreng – nasi lebihan semalam + nasi lemak lebihan semalam yang dah basi.




“Kak, dah basi tu.. kenapa campur?” saya cuba. ” Ah! nanti letak je kicap banyak-banyak.Habis juga” katanya.

Astaghfirullah..

“Mee goreng – dari plastik terus masuk kuali. Tak basuh dulu? Pahit nanti” saya cuba lagi. “Letaklah kicap manis banyak-banyak.Oklah nanti” – katanya lagi.

Syukurlah Allah letakkan saya di posisi tukang masak untuk guru. Saya masak macam masak untuk keluarga. Letakkan ikhlas dalam setiap apa yang dilakukan. Hati puas dan tenang.




Betapa belasnya hati saya melihat nasi goreng ‘campur’ dan mee pahit tadi disendukkan ke dalam bento khas RMT (Rancangan makanan tambahan). Saya yakin mereka takkan mampu makan walau separuh daripada hidangan kecil itu.

Terbayang wajah riang mereka bila mencapai bekas makanan bagi mengalas perut ketika rehat. Namun suapan pertama belum mampu ditelan apatah lagi suapan yang seterusnya.

Saya juga lihat, nugget, sosej dan kentang dari jenama yang paling murah dibiarkan lama di luar sebelum di goreng dan seterusnya dicicah dengan sos yang paling murah juga.

Kalau semuanya murah,jual murah juga ke? Eh,taklah! Harga sama macam di luar juga.




Mereka beli racun pada harga yang mahal untuk disuap ke mulut mereka tatkala mereka sedang menuntut ilmu.

Saya cuba bertanya, boleh ke jual makanan macam ni di sekolah? “Mestilah boleh, sebab tu kita jual. Makanan nilah yang paling senang, paling laku dan paling banyak untung!” – katanya.

Itulah pengalaman paling mahal saya selama dua minggu jadi chef di kantin sekolah beberapa tahun yang lalu.

Kita tak mampu nak ubah semua tapi kita boleh pastikan anak-anak kita terkecuali dari situasi menyedihkan. Rajinkan diri menyediakan bekal anak-anak ke sekolah.




Nota Admin: Nak berniaga dan bagi orang makan, ikhlaskan diri dan jangan hanya pikir wang ringgit sahaja. Kalau ada sesuatu insiden yang tidak diingini, pasti akan menyesal tak sudah!

Lihat Juga: Tarif Air dijangka NAIK!!

Continue Reading

Gaya Hidup

Sebab Jangan Guna Telefon Semasa Charge

Published

on

By

Sebab Jangan Guna Telefon Semasa Charge

Ini adalah sebab kenapa jangan guna telefon atau perkakas elektronik mudahalih semasa tengah charge atau cas.

Ujian dilakukan menggunakan alat yang dapat mengesan elektrik ini dilihat elektrik seakan bocor dari tempat yang sepatutnya. Instrumen yang digunakan adalah ezAlertT II ini mampu untuk mengenal pasti kehadiran voltan AC tanpa hubungan elektrik secara terus, ia juga dapat membuat pengenalpastian fasa dan neutral. Alat yang dibuat di Brazil ini dilengkapi dengan petunjuk bunyi dan cahaya, terminal dan bas tanpa penebat bertenaga.




Kes kejadian yang tidak diingini seperti telefon meletup dan terbakar telah dilaporkan. Mengikut siasatan, pengguna telah mengecas telefon bimbit mereka dengan pengecas tiruan.

Pengguna mestilah menggunakan pengecas, earphone dan lain-lain alatan yang dari sumber yang boleh dipercayai. Paling selamat, gunakan alatan yang dikeluarkan dan diluluskan oleh pengilang telefon atau tab tersebut.

Usaha ini hendaklah dipandang serius oleh pengguna. Dikhuatiri alat seperti wayar charger atau earphone yang dipakai tidak mematuhi piawaan yang dibenarkan. dan boleh menyebabkan kemalangan.

Sebagai langkah-langkah keselamatan, jika boleh biarkan telefon untuk cas sebentar pun apa salahnya kan?




Lihat juga Penjagaan Kuku Rahsia Keunggulan Diri

Continue Reading

Trending

'Like' Facebook Page Escabytes