Penjagaan Kuku Rahsia Keunggulan Diri – EscaBytes
Connect with us

Gaya Hidup

Penjagaan Kuku Rahsia Keunggulan Diri

Published

on

Kecantikan bukan hanya meliputi rambut dan kulit sahaja. Penjagaan kuku juga salah satu perkara penting yang korang kena ambil berat. Kuku juga melambangkan keperibadian dan kesihatan diri. Kalau kuku pun penuh daki laki pun takut nak dekat…

Bagi perempuan Muslim tidak banyak pilihan yang boleh dipilih selain potong kuku. Nak pakai nail polish tak boleh. Sebenarnya ada lagi cara untuk jaga kuku korang tu. Selain dari pergi salon kuku, penjagaan di rumah juga memainkan peranan untuk dapatkan kuku yang cantik dan sihat.




 

1. Berhenti gigit kuku

penjagaan kuku

Menggigit kuku ni dah jadi tabiat buruk yang susah nak dibendung bagi sesetengah orang. Kalau korang salah sorang penggigit kuku, hentikan tabiat ni okay. Selain dari terdedah dengan bakteria dan kuman, kuku jadi mudah rapuh dan senang terkena jangkitan kulit.

2. Moisturize kuku

penjagaan kuku

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingat kulit je kena jaga kelembapan. Kuku pun perlukan kelembapan yang cukup setiap hari. Selepas mencuci kuku dengan air suam, sabun dan berus khas, apa yang korang perlu buat adalah moisturize kuku. Tujuannya untuk memastikan kuku dan kulit sekelilingnya sihat.

Kalau korang taknak beli moisturizer kuku tu, korang boleh je gantikan dengan losyen biasa, gel aloe vera ataupun minyak castor. Lakukan cara ini setiap kali sebelum korang tidur. Janji kena rajin labaru kuku cantik dan bersinar!

3. Manicure sebulan sekali

penjagaan kuku

Cuba cari masa dalam sebulan tu untuk korang manjakan diri kat salon kuku dan buat appointment manicure dengan pakar kuku. Membersihkan kutikel dan kemaskan sisi kuku pun dah memadai.




Sesetengah pakar akan cadangkan untuk tolak kutikel ke belakang tapi selebihnya mengatakan habit ni akan meninggikan risiko untuk mendapat jangkitan dan sebaiknya dielakkan. Kalau korang ada beli alat-alat manicure, jangan lupa untuk sentiasa bersihkan alat-alat tu lepas guna ye!

4. Amalan pemakanan sihat

penjagaan kuku

Pemakanan pun perlu dititik beratkan jugak. Korang kena makan makanan yang mengandungi vitamin B, contohnya kuning telur, kekacang, tempe dan pisang. Untuk mengelakkan kuku terbelah, korang perlu juga ambil makanan yang mengandungi biotin seperti hati, salmon, avokado dan juga ubi keledek.

Hasilnya badan yang sihat sekaligus kuku yang berkilau!

penjagaan kuku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Harap apa yang admin sampaikan ni korang jangan ambil mudah ye. Bukan kuku tangan je yang korang kena jaga, kuku kaki pun sama. Tak nak lah nanti orang tengok korang ni pengotor kalau kuku tak jaga.




Memang senang untuk kita abaikan penjagaan kuku tapi kalau korang rajin amalkan perkara yang basic seperti di atas. Confirm kuku korang sentiasa sihat dan kuat. Selamat beramal 🙂

Sumber: Everyday HealthAllureStyle Gods

 

Klik disini untuk mengetahui Tips Hilangkan Lingkaran Hitam Bawah Mata

 

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.